W związku z wchodzącymi w życie zmianami w kwietniu 2023 r. więcej pracowników zyska prawo do wykonywania obowiązków służbowych całkowicie lub hybrydowo w domu. Taki tryb będzie jednak podlegał kontrolom, dlatego względu warto przygotować stanowisko, które nie tylko pozwoli zachować tzw. work-life balance, ale także umożliwi komfortową i efektywną pracę.
Wymogi względem pracownika
Zgodnie z nowymi rozporządzeniami w interesie pracownika jest organizacja stanowiska spełniającego zasady BHP, w tym przede wszystkim wymaganiami ergonomii pracy biurowej. Oznacza to dostosowanie elementów wyposażenia tak, aby zapewniały komfort psychiczny oraz fizyczny. Dzięki temu podejmowane działania będą wydajne, a dana osoba zminimalizuje ryzyko wystąpienia bólu pleców czy głowy.
W przypadku pracy zdalnej lub hybrydowej wymagane jest oddzielenie w domu specjalnej strefy. Może być to pokój bądź wyznaczona przestrzeń, ważne, aby w danym miejscu znajdował się stół, krzesło i sprzęt komputerowy. Osoby pragnące pozostać w domach będą musiały bowiem złożyć oświadczenie dotyczące posiadania odpowiednich warunków lokalowych oraz technicznych.
Regulowane biurka zapewniające optymalne warunki
Aranżacja przestrzeni powinna zostać przeprowadzona zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym BHP na stanowiskach z ekranami. Znaleźć wśród nich można zapis dotyczący posiadania miejsca na biurku pozwalającego pracownikowi swobodnie posługiwać się elementami niezbędnymi do wykonywania zadań. Z tego względu tak ważne jest zaopatrzenie się w mebel o odpowiednich wymiarach. Doskonałym rozwiązaniem są modele z kolekcji Squart z regulowanymi nogami, które można ze sobą łączyć. Pozwolą one na przykład na umieszczenie ekranu komputera wyżej, a klawiatury niżej. Umożliwi to zachowanie kąta obserwacji monitora w zakresie do 50° w dół, jak również ułożenie rąk pracujących na klawiaturze w wygodnej pozycji.
Ergonomiczne krzesło to podstawa
Przepisy regulują również dokładne wymogi względem krzesła do biurka, które powinno być obrotowe i stabilne, a więc wyposażone w podstawkę przynajmniej z pięcioma kółkami jezdnymi. Poza tym powinno mieć wbudowane podłokietniki oraz umożliwiać obrót wokół osi o 360 stopni. Wymagany jest mebel z regulacją wysokości, jak również oparciem odchylającym się maksymalnie o 30°. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na ergonomiczne krzesła do pracy z kolekcji Haworth wyposażone w wyprofilowane siedziska sprzyjające przyjmowaniu prawidłowej pozycji.
Od kwietnia 2023 roku każdy zatrudniony będzie mógł złożyć wniosek i (o ile będzie to możliwe) wykonywać obowiązki z domu całkowicie lub częściowo. Z tego względu nieważne, czy właśnie planujesz podpisać umowę, czy jesteś pracownikiem z wieloletnim stażem w firmie – jeśli chcesz przygotować stanowisko, sprawdź ofertę sklepu z meblami PRS Meble z siedzibą w Łodzi!
Najnowsze komentarze